Marjat, Mariat yms.

Piti päivittää vanha pätkä, tulikin melkein uusi juttu. Aihe sentään säilyi.

Elokuun 15.päivä viettävät nimipäiväänsä suomenkielisen kalenterin mukaan Marja,  Jaana, Marjatta, Marjo, Marita, Marjut, Marianne, Maritta, Marjaana, Marjukka, Marianna ja Jatta.

Nimipäivän ajankohta on määritetty olettaen, että nimi Marja kumppaneineen juontuu Neitsyt Mariasta, joka kirkon oppien mukaan kuoli kyseisenä päivänä. Päivää kutsuttiin aiemmin Jälki-Maariaksi erotukseksi muista vanhan kalenterimme Marian pyhistä, joita olivat esimerkiksi 25.maaliskuuta vietettävä Marian ilmestyspäivä (”kevät-Maaria”) sekä Marian ja Maijan päivä 2.heinäkuuta (”heinä-Maija” ja ”kukka-Maaria”).

Uskonpuhdistus karsi pyhiä päiviä niin, että luterilaisen kirkon juhlakalenterissa jäljellä on ainoastaan ilmestyspäivä. Silloin enkeli Gabriel Raamatun mukaan ilmoitti Marialle tämän tulleen valituksi korkea-arvoiseen tehtävään Jumalansynnyttäjäksi.

Heinä-Maariana tavattiin muistella Marian käyntiä sukulaisensa, Johannes Kastajan äidin luona. Päivä poistui kalenterista jo 1700-luvun lopussa. Marian nimipäivä jäi paikalleen.

Kielitieteilijöiden mukaan Marja johdannaisineen ei kuitenkaan välttämättä ole muunnos Raamatun Mariasta, jonka etymologiset juuret ulottuvat Egyptiin ja sanoihin mry ”rakastettu” tai mr ”rakkaus”. Meidän Marjamme saattaa yhtä hyvin olla kotoperäisen, suomalais-ugrilaisen yleisnimen marja erisniminen versio. En siis vastoin luuloani olekaan Neitsyt Marian vaan pikemminkin mansikan ja mustikan kaima.

Neitsyt Marian ikoni Evangelistrian-luostarin kirkossa Skiathoksella

Neitsyt Marian ikoni Evangelistria-luostarin kirkossa Skiathoksella

Kuten Suomessa niin myös Kreikassa poikkeuksellisen monet juhlivat 15.elokuuta. Toki Maria johdannaisineen on suosittu nimi koko kristityssä maailmassa, mutta sekä meillä että Kreikassa kalentereissa on epätavallisen pitkät nimirimpsut kyseisenä päivänä.

Ortodoksisessa Kreikassa juhliminen on paljon suurieleisempää kuin meillä, sillä tavallisen kuolevaisen nimipäiväsankarin ohessa muistetaan aina myös hänelle nimen antanutta pyhää.

Kreikassa perus-Maria on edelleen yleisin naisten nimi, mutta siitä on jopa meidän nimipäiväkalenterimme mennen tullen päihittävä määrä muunnelmia, joista osa on miehen nimiä:

Mariasta:
Maro, Marios, Mario, Mariori, Marika, Maroula, Maritsa, Margiori, Marigoula, Manio, Marietta, Marousa, Marsia
Panayiasta:
Panayotis, Panagiotis, Panos, Panousos, Panagis, Panagos, Yiotis, Panikos, Takis,  Panayota, Yiota, Panagioula, Panagoula, Pani, Tota, Toula

Nimen horjumaton asema Kreikassa selittyy siihen liittyvillä positiivisilla assosiaatioilla. Neitsyt Maria on keskeinen ja rakastettu hahmo ortodoksiuskonnossa. Hänen nimeensä yhdistetään paljon ihmeitä ja onnekkaita tapahtumia mm. Kreikan historiassa.

Santorini ja Paros 2012 095

Marian ikoni Sataovisessa – Ekatontapylianí – kirkossa  Paroksella. Kirkko on 15.8 Kreikan toiseksi suosituin pyhiinvaelluskohde heti Tinoksen jälkeen.

Ortodoksikulttuurissa pyhimyksistä pyhimmälle eli Panayialle (Παναγία sanoista pan ”kaikki” + hágios ”pyhä) nimetyistä useista vuotuisista juhlapäivistä tärkein on nimenomaan elokuun puolivälissä vietettävä Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkumisen (kreik. Κοίμηση της Θεοτόκου, Kimisis tis Theotokou) päivä. Jokaisen pyhimyksen suurin muistojuhla on aina tämän kuolinpäivä.

Elokuun 15. on luonnollisesti suuri pyhä ja usein yleinen vapaapäivä myös katolisen kirkon piirissä. Latinaan pohjautuvissa kielissä siitä käytetään huolekseen tai vastuulleen ottamista tarkoittavaa nimeä assumptio (esim. englanniksi Assumption of Mary ja italiaksi Assunzione): taivaassa odottava Jumala ottaa kuolleen Marian vastuulleen.

Suomalaisille ehkä kaikkein tutuin ortodoksipyhättö on Helsingin Katajanokalla sijaitseva Suomen ortodoksisen seurakunnan pääkirkko Uspenskin katedraali kullattuine kupoleineen. Sen nimi tulee slaavinkielisestä sanasta uspenie, joka tarkoittaa nimenomaan kuolonuneen nukkumista. Katedraali on siis pystytetty Marian kuoleman muistolle, mistä johtuen siellä vietetään praasniekkaa eli nimijuhlaa elokuun 14-15. päivänä.

Oi Jumalansynnyttäjä, sinä synnyttäessäsi säilytit neitsyyden
etkä kuolonuneen nukkuessasi maailmaa hyljännyt.
Sinä elämän äitinä menit Elämän tykö
ja rukouksillasi päästät kuolemasta meidän sielumme.

Muistopäivän tropari. Lähde: ortodoksi.net

Elokuinen Marian päivä on katolisessa ja ortodoksisessa Euroopassa kiihkeintä kesälomakautta, mikä näkyy turistien määrässä niin Helsingin epätavallisen vilkkaassa katukuvassa kuin Välimeren tungokseen asti täysillä rannoilla.

Marian päivän tuntumaan ajoittuvan lomailun perinteet juontuvat kuitenkin kristinuskoa edeltävältä ajalta. Muinaisessa Roomassa elokuulle nimen antaneelta keisari Augustukselta kävi käsky, että maatyöläisten tulee saada levätä sadonkorjuun ja syyskylvöjen välissä, jolloin on myös vuoden kuumin aika. Tämä feriae Augustin selittää mm. Italiassa elokuun puolenvälin pyhästä yleisesti käytetyn nimen Ferragosto.

DSC00875

Marian päivänä 2011 Santorinilla

Oman loman alkuun on vielä kahdeksan yötä.

 

2 thoughts on “Marjat, Mariat yms.

  1. Onpa kiva löytää blogisi! Tunnet hyvin asiat joista kirjoitat! Olin ihan varma ettei suomeksi löydy mitää Pyhästä Fanurioksesta, jonka päivä kohta tulossa.. Fanuropita pitää saada leivotuksi ja resepti omaan blogiini!

    t. Merja

    • Hei Merja, tervetuloa ja kiitos! Kirjoitan mieluusti ja etenkin kaikesta Kreikkaan liittyvaestae. Olin varmaan edellisessae elaemaessae kreetalainen.Kaeyen vastavierailulla sinun blogissani, kunhan palaan taaeltae Santorinilta. Ostin juuri keittokirjoja tuliaisiksi itselleni.
      T.Malla

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s