Paahdetut ja marinoidut paprikat

Ostan punaisia paprikoita aina, kun niiden kilohinta laskee pilvistä maan pinnalle. Saatan käyttää niistä muutaman sellaisenaan salaateissa, mutta valtaosan paprikoista marinoin.

Annokseen, joka riittää esim. alkupalatarpeiksi noin kuudelle, tarvitaan:

  • 4 kpl isoja, paksukuorisia punaisia paprikoita
  • N. ½ dl balsamicoa
  • N. 2 rkl oliiviöljyä
  • Muutama laakerinlehti
  • Valkosipulin kynsiä 3-4
  • Muutamia oksia tuoretta timjamia, kuivattukin käy (yrttejä voi vaihdella; timjami on parempi kuin esim. basilika tai persilja, sillä se ei mustu kuten ohutlehtiset yrtit)
  • Muutama punainen chilipippuri
  • Muutama pyöräytys mustapippuria myllystä sekä hippu suolaa

Kuumenna uunin grillivastus 250 -asteiseksi.

Leikkaa paprikat pituussuunnassa ”saumoja” pitkin osiin, poista kanta ja siemenet sekä valkeat osat.

Levittele paprikat uunipannulle ulkosivu ylöspäin. Jos haluat säästyä tiskiltä, peitä pannu foliolla. Laita pannu uunin yläosaan, lähelle grillivastusta.

Paahda paprikoita, kunnes ne ovat pinnaltaan enemmän mustia kuin punaisia. Jos paprikasi ovat olleet huonolaatuisia ja vetisiä, tässä vaiheessa on jäljellä vain puna-musta läjä entisiä paprikoita. Jos paprikat olivat hyvälaatuisia – enemmän paprikaa kuin vettä -, ne ovat edelleen kuosissaan, mutta värinsä vaihtaneita.

Nostele kuumat paprikat joko muovipussiin ja laita pussi tiiviisti solmuun tai astiaan, jonka peität foliolla. Anna paprikoiden jäähtyä käsittelykelpoisiksi.

Irrota sitten kuori, jonka pitäisi lähteä suht helposti isoina suikaleina. Aina näin ei käy ja kuoren joutuu nyppimään pieninä paloina.  Leikkaa kuoritut paprikat pituussuuntaisesti suikaleiksi ja laita ne matalaan, laakeaan, kannelliseen muovirasiaan. Ei haittaa, vaikka paprikoihin jäisi hieman kuorta tai suikaleet olisivat epätäydellisiä.

Lorauttele paprikasuikaleiden päälle enemmän balsamicoa ja vähemmän öljyä. Tarkoitus ei ole hukuttaa niitä nesteeseen, mutta nestettä täytyy olla riittävästi, etteivät paprikat kuivu ja/tai jää mauttomiksi.

Heitä perään muutamia laakerinlehtiä, renkaiksi leikatut chilit, viipaloidut valkosipulinkynnet ja useampi oksa tuoretta timjamia. Lisää pippuri ja suola. Hämmentele sekaisin, peitä kannella ja laita jääkaappiin. Sekoita noin kerran päivässä.

Paprikat voi syödä vaikka seuraavana päivänä, mutta ne säilyvät hyvinä noin viikon. Ota ne aina huoneenlämpöön reilusti ennen käyttöä. Muuten oliiviöljy on rasvakökköinä paprikoissa kiinni.

Paprikat sopivat esimerkiksi pastan sekaan fetajuuston, kapriksien ja tuoreiden yrttien kera. Hyviä ne ovat myös paahdetun leivän ja grillatun haloumin päällä. Alkupalaksi paprikoista voi rakentaa sievän asetelman mm. vuohenjuuston ja rucolan kanssa. Kesällä ne voi ottaa mukaan piknikille muoviastiassa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s